Translate

fredag 17 november 2017

Tommolo Organic Montepulciano från Vinhuset Chiusa Grande

Eagle Hill Kitchen
Tommolo Organic Montepulciano är baserad på den inhemska druvan Montepulciano. Druvorna har skördats för hand och efter att druvorna har blivit pressade har de fått ligga tillsammans med musten i cirka en vecka (macenerat). Därefter har druvsaften jäst på ståltank med daglig nedtryckning av skalmassan och delar av vinet lagrades sedan i 12 månader på gamla franska ekfat. Den här processen ger en komplex, mjuk ton med mycket frukt i doft. Smaken blir kryddig med inslag av choklad, mörka körsbär, plommon och salvia.

Vinet marknadsförs som ett fylligt, fruktigt och kryddigt rött vin med inslag av choklad, fat, mörka körsbär, plommon och salvia, men jag tycker faktiskt att prislappen är för låg för att nå upp till mina förväntningar. Jag upplever vinet som tunt och utan att tala vinspråk så tycker jag att vinet är ”fjutt”, dvs den borde ha fått mogna till lite innan den hamnade i flaskan.

Jag provade vinet till min Osso Buco på fläskytterfilé och Risotto, men vinet hade säkert gjort sig bättre tillsammans med en Saltim Bocca då jag tycker att salvian i vinet tog över alldeles för mycket.
Vinet vinner på att dekanteras och bör serveras vid 16-18o.
Det passar säkert även till grillade rätter, lagrade italienska ostar och charkuterier.

Vinhuset Chiusa Grande ägs och drivs av vinosophen Franco D’Eusanio.
Vinhusets 50 hektar vingårdar, varav 13 hektar befinner sig inom DOC Montepulciano d’Abruzzo, sträcker sig över Abruzzos gröna kullar. Med respekt för gamla Abruzzo traditioner och enligt ekologiska principer odlar Franco druvor med passion och noggrannhet. Chiusa Grandes viner speglar jordbrukstraditioner mer än modesvängningar. 
Vill du veta mer om vinhuset klicka här!

Druva: Montepulciano
Producent: Chiusa Grande 
Leverantör: Winepartners Nordic AB

Systembolaget Art.nr: 79167, 69 kr

Vinet är en beställningsvara och du kan lätt beställa det direkt här:






Tommolo Organic Montepulciani innehåller 5 gram socker per liter.