Translate

tisdag 21 november 2017

Beronia Ecológico 2015 - "Synd på så rara ärter"

Eagle Hill Kitchen

Beronia Ecológico är odlat under strikta kontrollerade former och krav som CRAE (Council of the Galicia Ecological Agriculture) och The Organic Agrifood Control Board i Rioja ställer på hållbar, giftfri och ekologisk produktion i alla delar av processen från det som sker på fälten till val av etiketter och kork och består till 100 procent av tempranillo. 

Vinet har jäst i ståltankar på sina naturliga jästceller. Efter tolv månader på ståltank har vinet slutlagrats på amerikanska och franska ekfat i sex månader.
Jag vet inte om det är värmen som gör att jag är så förtjust i Riojaviner när jag besöker Teneriffa på vinterhalvåret, men något är det som inte stämmer när jag öppnar spanjorerna här hemma då det är kallt. Jag vill ju så gärna tro att dessa fantastiska viner ska värma hela min sol- och värmetörstande kropp, men ”icke sa Nicke”!

Jag upplever inte vinet som en typisk Rioja, dock har den en djupröd tempranillo-färg, men jag tycker faktiskt att den kunde ha fått ligga och dra sig minst ett halvår till på ekfaten då den nu i slutänden blir alldeles för stickig och sträv. Det är möjligt att just denna årgång inte är en höjdare med tanke på att tidigare årgångar fått Guld-utmärkelser, men det duger inte då Riojor för mig är lena, smakrika och varma hela vägen ner! Med andra ord är det ”synd på så rara ärter”!

Beronia Ecológico har en klar, röd färg. Doften är i mitt tycke flyktig, en svag doft av röda bär, dill och tobak. Den klassiska vaniljtonen saknas helt. Ett lätt pepprigt vin med smak av röda bär, läder, lite choklad och vaniljen saknas helt.
Vinet kan kanske passa till rätter som inte är kryddstarka och möjligen till spanska ostar, typ Monte Enebro eller de mildare Manchego och Iberico. Serveras vid ca 17° C.

Systembolaget art.nr: 12126, 95:-