Translate

söndag 5 november 2017

Borgi Nero d’Avola Organico - En fullträff från Sicilien!

Eagle Hil Kitchen

En av höstens vinnyheter är det ekologiska vinet Borgi Nero d’Avola och är till 100% gjord på Siciliens premiumdruva Nero d’Avola.
På denna italienska ö, som hamnat på alla vinälskares läppar de senaste åren, blir druvorna ovanligt smakrika tack vare ett perfekt klimat och öns vulkaniska jordmån.

Här låter vinodlarna druvorna som lever i samklang med den omgivande naturen sitta kvar på rankorna och mogna tills långt in på hösten. Denna metod ger kraft och koncentration samtidigt som syran blir fint balanserad.

Borgi Nero d’Avola är framställt av vinmakaren Alessandro Botter som är internationellt känd för sina ekologiska och karaktärsfulla viner av högsta kvalitet.

De här druvorna kommer från hans ekologiska vingårdar på Sicilien till skillnad från Borgi Organico som görs på druvorna Primitivo och Negroamaro och som odlas ekologiskt i olika regioner på fastlandet.

Jag försökte minnas mig tillbaka till november 2016 då jag provade Borgi Organico och som jag då gav ett högt betyg, och faktum är  - att båda vinerna är i ”Top notch class”!

Borgi Nero d'Avola bjuder på lyxiga toner och smaker av mörka mogna körsbär, plommon, viol, choklad och det försvinner mjukt nerför gommen medans smaklökarna slår kullerbyttor!

Jag provade vinet till min möra Entrecôte tillsammans med Majobutter med vitlök så det passar säkert alldeles utmärkt till mustiga grytor, pastarätter med parmesansås, eller varför inte bara njuta av vinet på egen hand i gott sällskap?!

Druva: Nero d'Avola
Producent: Cantinetta Vini
Importör: Chris Wine & Spirits
Systembolaget Art. nr: 79507, 99 kr



Läs mer om viner under Vinhyllan! ⇨