Translate

torsdag 5 oktober 2017

Ny rosé i Vinhyllan!

Nostos Pink 2016 đŸ·đŸ˜đŸ‘Œ


Det Ă€r ju inte precis "pergola"-vĂ€der sĂ„ hĂ€r Ă„rs, men jag blev sĂ„ glad nĂ€r jag upptĂ€ckte att det gĂ„r att bestĂ€lla den hĂ€r lilla godingen pĂ„ Systembolaget!

Jag bekantade mig med Nostos Pink för första gĂ„ngen nu i augusti (2017) nĂ€r jag besökte Salis Restaurant i Chania pĂ„ Kreta, som med stolthet erbjuder sina gĂ€ster viner frĂ„n Manousakis Winery. Den hĂ€r nya versionen av vinmakarens storsĂ€ljare överraskade mig och mina smaklökar likt en ny version av Mozart´s Symphony No. 40!


2016 Ă„rs druvblandning bestĂ„r liksom tidigare av de bĂ„da druvsorterna Grenache och Syrah, men som nu har blandats med en andel frĂ„n den inhemska, kretensiska druvan Romeiko. 
Vinet har en nyanserad doft av jordgubbar, hallon och granatÀpple. HÀr finner jag Àven ett lÀtt inslag av rosépeppar.
Rosén Àr medelfyllig, frisk, har en bÀrig smak med inslag av jordgubbar och hallon, nÄgot kryddigt och med en gnutta krispighet. Eftersmaken Àr fruktig med mild syra och en liten sötma som kittlar smaklökarna med förtjusning.

Vinet passar utmÀrkt till sallader, grillade grönsaker, pasta med kyckling, fisk- och skaldjur eller som sÀllskapsdryck och skall serveras vÀl kyld.
Druvor: Grenache 50%, Syrah 27%, Romeiko 23%

LÀnk för att bestÀlla vinet:
https://www.systembolaget.se/dryck/roseviner/nostos-7641201


FortsÀtt botanisera i min Vinhylla hÀr!