Translate

onsdag 10 november 2021

Helstekt Fläskytterfilé med Rissole potatis, Cavasås toppad med Pistagenötter

Eagle Hill Kitchen

Helstekt Fläskytterfilé med Rissole potatis, Cavasås toppad med Pistagenötter

Det här är en "Copy Cat" som jag tog med mig hem från Gastrobar La Kocina i Las Americas på Teneriffa för några år sedan (som tyvärr har stängt nu) och jag har gjort den många gånger för den är så fantastiskt god. Originalet var tillagad på Iberiagrisfilé, men det går "lika bra med selleri"!

Av erfarenhet vet jag att Fläskytterfilé är svår att få till, och därför delar jag med mig av mitt trolleri - jag marinerar den först!

I min Marinad har jag på ett ungefär:
2-3 msk Kalamata Olivolja
2 msk Japansk soja
1-2 msk Flytande Pinjehonung
1 msk Balsamvinäger
1 halv liten hel vitlök, krossad
1 par droppar Liquid Smoked
Ett par nypor krossad Rosépeppar

Marinera filén i minst 2 timmar eller över natten.
Därefter bryner du den runt om i smör och saltar & svartpeppar generöst.
Lägg sedan filén i en ugnsfast form och sätt in i ugnen (175° ) i ca 20 min eller tills filén har en innertemperatur på 64-65 grader. Låt den sedan vila under folie för att gå färdigt.

Jag lovar att du har inte ätit en mörare och smakrikare Fläskytterfilé om du gör som jag! 

Tillbehören kan självklart varieras efter humör, här har jag som du ser Rissolepotatis och Cavasås.

Det går lika bra med ”selleri”, Dragon- & Dijonsenapsås, Rödvinssås, Champinjonsås etc. 

Pommes Anna funkar utmärkt, likaså Potatisgratäng etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar