Translate

torsdag 7 mars 2019

Mandelformar

Eagle Hill Kitchen

Back to the 60´s!

Min mamma och mormor tyckte om att baka (till skillnad mot mig), men om det är är något "Gott till kaffet" som jag är barnsligt förtjust i så är det fyllda Mandelformar!

Det här receptet tror jag hör hemma i "Sju sorters kakor" från 1963 och på den tiden hade man tydligen stort tålamod när man bakade!

Hur som helst, originalreceptet ger cirka 45 formar, men för mig går gränsen vid 20-22 stycken (halva satsen) då jag inte har särskilt mycket tålamod. 

Mandelformar  20-22 st  200o

50 gram skållad och finriven sötmandel (har du en mandelkvarn skall du naturligtvis använda den!)
(1 st skållad och finriven bittermandel om du vill)
50 gram socker
100 gram rumsvarmt smör
100 gram vetemjöl

Ovala "Mazarinformar" 
https://www.lyckasmedmat.se/bakformar/494-mazarinformar-ovala.html
Gör så här:

Rör socker och smör pösigt (elvisp går också bra)
Blanda ner mjöl och mandeln
Låt degen vila i plastfolie 30 minuter i kyle

Vänd först formen i mjöl och rulla sedan en köttbullestor boll och tryck sedan ut den i formen. Var noga med att inte kakdegen går över kanten. Placera sedan formarna på en ugnsplåt.

Grädda kakorna i nedre delen av ugnen 10-15 minuter.

Låt kakorna svalna något i formarna innan de försiktigt lossas ur formarna och får kallna på galler.

Fyllning

Vispgrädde
Sylt (t ex Hallon, Hjortron, Vinbär)

Jag brukar fylla mina Mandelformar med vispad grädde smaksatt med vanilj och dekorera de med bär. 😋

Lycka till!