Translate

fredag 20 oktober 2017

Ny Italienare i Vinhyllan!

Ecoltura Valpolicella 2016

Eagle Hill Kitchen

Det är alltid lika spännande att prova nya ekologiska viner och det var av en ren tillfällighet som jag upptäckte den här lilla lättdruckna italienaren när jag botaniserade på ett ”främmande” Systembolag!
Vinet införskaffades i första hand till att ackompanjera till min svampkorg under rensningens gång tillsammans med Los Careros, en mycket god spansk ost gjord på får-, get- & komjölk, men jag förstod att när flaskan var tom så hade vinet också passat alldeles utmärkt till min färdiga middag!
Vinet har en djupröd färg och en stor doft med toner av körsbär, mörka bär och örter. Smaken är fyllig, mycket fruktig och med fin balans av ett lätt inslag fat, en djupare av körsbär, russin, choklad, hallon och vanilj vilket ger en elegant avslutning med bra längd.
Vinet passar till allt, lite kraftigare kötträtter på vilt med smakrika tillbehör, till torskrygg eller varför inte bara till lite goda getostar eller bara som sällskap i goda vänners närvaro?!
Vinet kan lagras i 2-3 år enl. producenten.
Druvor Corvinone 50%, Rondinella 30%, Corvina 20%
Systembolaget Nr 79125,  109:-