Translate

onsdag 3 april 2019

Grissini

Eagle Hill Kitchen

Nu börjar jag bli lite kaxig vid bakbordet och gör faktiskt lite som jag vill.
Lyckas jag med mina påhitt så blir jag väldigt stolt. Och det blev jag när
jag bakade mina egna Grissini och de blev bara för goda! 😋

Grissini 24 st  Eagle Hill Kitchen© april 2019

1 tsk torrjäst eller 15 g färsk jäst
425-450 gram siktat Vetemjöl 
3 dl vatten
0,5 dl italiensk ekologisk olivolja
1,5 tsk stött havssalt
1 msk flytande honung
2 tsk lättstött Rosmarin
1,5 dl finriven Parmigiano Reggiano (nyriven)
1 ägg till pensling
Sesamfrö till garnering (vallmofrön, parmesanost, torkad timjan, oregano, rosmarin)

Gör så här:
Blanda mjöl och torrjäst och låt stå ca 15 min.
Värm vattnet till 39o (37o om du använder färsk jäst.)
Tillsätt allt utom mjölet och osten och rör om.
Låt stå tills degvätskan visar 37o och häll sedan i mjölet och osten.
Arbeta degen i maskin ca 10 min. Degen ska vara smidig och lättarbetad.
(Tillsätt mer mjöl om det behövs.)
Låt degen jäsa övertäckt med bommulsduk eller plastfilm i 40 minuter på varmt och dragfritt ställe.
Dela degen i 2 delar och kavla ut till en rektangel ca 0,5 cm tjock vardera och skär ca 2 cm breda remsor.
Rulla remsorna lätt och skruva/vrid sedan till dem. Lägg de på ugnsplåt med bakplåtspapper med någon cm mellanrum. 
Låt vila 15 minuter.
Värm ugnen till 200°. 

Eagle Hill Kitchen

Pensla med ägg och strö över önskad garnering. 
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min tills de fått fin färg.
Låt svalna på galler utan bakduk.

Eagle Hill Kitchen

 Det går utmärkt att frysa in Grissini och tina de i mikro eller i varmluftsugn!

 Fler recept hittar du här ⇒