Translate

tisdag 21 augusti 2018

En följsam Spanjor!

Eagle Hill Kitchen

Capa Tempranillo Organic

Capa Tempranillo 2017 lanserade i juni 2018 och det är inte ofta som jag korkar upp en Rioja här hemma i Sverige. När jag gör det så är det antingen Tapas på gång eller så utsätter jag min Torskryggfilé med spanska smaker.

Capa´s Tempranillodruva skördades från 30 år gamla ekologiska vinrankor och har en intensiv djupröd färg med lila krona. Den färska och intensiva doften påminner om jordgubbar, mörka körsbär och björnbär som balanserar fint med dofterna av mörk choklad och rostat ek. I gommen är vinet fylligt med smaker som expanderar och följs av ett mjukt och lent avslut. Det här är ett vin som skiljer sig markant från de traditionella riojorna då kryddnejlikan bara förnims i bakgrunden och det uppskattar jag.
Capa Tempranillo får med andra ord en plats i min vinhylla!

Druva: Tempranillo 100%
Vinmakare: David Tofterup
Producent: Hammeken Cellars
Systembolaget nr: 72166
Pris (2018): 99 kr